Ouders & kinderen

Wat is de kindervakantieweek?

Ieder jaar organiseert KVW Nuenen de kindervakantieweek voor kinderen uit Nuenen en omstreken. Elk jaar hebben we een nieuw thema waar de week omheen wordt vormgegeven. Het thema is de rode draad en alle activiteiten worden daar zoveel mogelijk aan gekoppeld.
We starten elke dag met een kort toneelstukje binnen het thema, zodat de kinderen het verhaal leren kennen. De kinderen werken tijdens de week aan een bepaald doel vanuit het verhaal. In 2019 was het thema bijvoorbeeld onderwaterwereld. We hebben bij dit thema gekozen om een maatschappelijk probleem mee te nemen in onze week. Er wordt tegenwoordig te veel plastic in de zee gegooid en daar hebben heel veel dieren last van. Wij wilde dit probleem aankaarten zodat er bewuster met het mileu om wordt gegaan en dus vooral het te veel plastic gebruik. Wij hebben tijdens deze week geen plastic gebruikt en kinderen bewust proberen te maken met het scheiden van afval. Het thema bevat vaak een probleem dat de kinderen mee kunnen helpen oplossen door het doen van spelletjes en het verdienen van punten. We hebben zowel grote groepsspelen, zoals levend stratego of een vossenjacht in het dorp, als kleinere spellen zoals waterspelletjes en roulatie spellen op de honkbalvelden van de Lissevoort. Op vrijdag gaan we vaak een dagje weg of organiseren we een feestmiddag.

De kosten voor de kindervakantieweek bedragen 40 euro per kind.

Wij werken samen met Stichting Leergeld Nuenen. De gezinnen die bij hen bekend zijn worden als eerste geïnformeerd dat de inschrijvingen geopend zijn, waardoor zij ook de eerste kans krijgen om een plekje te bemachtigen voor de kindervakantieweek. Op die manier kunnen kinderen die niet de mogelijkheid hebben om op vakantie te gaan bij ons toch een hele leuke week hebben!
Als u dus bij Stichting Leergeld Nuenen bekend bent kunt u contact met hen opnemen om de kosten via hen te laten betalen. Het is echter wel aan uzelf om uw kind(eren) tijdig in te schrijven.
Vragen hierover? Neem vooral contact met ons op!

Voor wie is de kindervakantieweek?

Alle basisschoolkinderen uit Nuenen en omstreken kunnen meedoen aan de kindervakantieweek. Kinderen die aangemeld worden via Stichting Leergeld hebben voorrang op een plekje voor de kindervakantieweek.

De groepjes

De groepjes tijdens de kindervakantieweek zijn ingedeeld op basis van de leeftijd van de kinderen. Ieder kind krijgt op het inschrijfformulier op de site de mogelijkheid om één vriendje of vriendinnetje op te geven. Als 2 kinderen elkaar opgegeven hebben bij dit veld, zitten zij zeker bij elkaar in het groepje. Het werkt dus niet om met een groepje ieder iemand anders op te geven. Ieder groepje bestaat uit 10 tot 12 kinderen. De begeleiders van de groepjes zijn jongere vrijwilligers tussen de 15 en de 30 jaar oud. Over het algemeen staan er twee en maximaal drie begeleiders op een groep.
De begeleiders zijn onderverdeeld in clustergroepen. De clustergroepen bestaan uit de begeleiders van drie of vier groepen. Zij hebben per cluster een organisatielid als aanspreekpunt tijdens de week. Binnen deze clustergroepen wordt bijvoorbeeld aan het eind van de dag gezamenlijk geëvalueerd, zodat we de kindervakantieweek steeds meer kunnen perfectioneren. Ook kunnen de begeleiders bij hun clusterleiding terecht bij calamiteiten en/of ongevallen, want alle organisatieleden zijn in het bezit van een EHBO diploma. Op deze manier ontstaat er een duidelijke en goede communicatie onderling en werken we als een geoliede machine.

Invulling kindervakantieweek

• De eerste dag worden de groepen bekend gemaakt. Ouders mogen blijven tot bekend is in welk groepje hun kind zit. Op dat moment is er even tijd en ruimte om kennis te maken met de begeleiding van uw kind en daarna is het tijd om afscheid te nemen. Als u nog verdere vragen hebt kunt u bij de clusterleiding van uw kind terecht. De clusterleiding is een lid van de organisatie, wie dit is voor uw kind wordt op maandagochtend bekend gemaakt. Op deze manier kunnen de kinderen lekker aan de slag en staan de organisatieleden u verder te woord.
  • Wij verwachten de kinderen elke dag tussen 09:45 en 10:00 ’s morgens op locatie. De locatie per dag wordt voorafgaand aan de week via de mail en/of op de website bekend gemaakt (afhankelijk van het weer).
  • Wij verwachten dat de kinderen aan het einde van de dag om 16:00 worden opgehaald of dat ze zelf naar huis fietsen. Om 15:45 zijn ouders welkom om nog even de sfeer van de dag te kunnen proeven.
  • Wij verwachten dat u uw kind iedere dag zelf een lunchpakketje meegeeft. Wij zorgen wel voor genoeg drinken door de dag heen.